Kommuniké från Bilias årsstämma 2024

Bilia AB:s årsstämma hölls onsdagen den 24 april 2024.

Fastställande av balans- och resultaträkning
Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningarna för moderbolaget och koncernen för verksamhetsåret 2023.

Ansvarsfrihet
Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Resultatdisposition
Årsstämman beslutade om en utdelning om 6:60 kronor per aktie. Utdelningsbeloppet delas upp i fyra utbetalningar om 1:65 kronor vardera med avstämningsdagar fredagen den 26 april 2024, måndagen den 8 juli 2024, måndagen den 7 oktober 2024 och tisdagen den 7 januari 2025. Beräknade dagar för utbetalning av utdelningen är torsdagen den 2 maj 2024, torsdagen den 11 juli 2024, torsdagen den 10 oktober 2024 och den fredagen den 10 januari 2025.

Styrelsen
Årsstämman beslutade att styrelsen skulle bestå av åtta ledamöter utan suppleanter. Till ordinarie ledamöter i styrelsen omvaldes Gunnar Blomkvist, Anna Engebretsen, Ingrid Jonasson Blank, Nicklas Paulson, Jan Pettersson, Mats Qviberg, Jon Risfelt och Caroline af Ugglas. Mats Qviberg omvaldes till styrelsens ordförande med Jan Pettersson som vice ordförande.

Styrelsearvode
Årsstämman fastställde styrelsearvode enligt följande: styrelsens ordförande och vice ordförande erhåller 475 000 kronor vardera, övriga ledamöter erhåller 295 000 kronor vardera, ordföranden i revisionsutskottet erhåller 170 000 kronor, ledamöterna i revisionsutskottet erhåller 85 000 kronor vardera, ordförande i ersättningsutskottet erhåller 52 500 kronor och ledamöterna i ersättningsutskottet 26 250 kronor vardera. Årsstämman fastställde vidare att arbetstagarrepresentanterna erhåller 38 000 kronor och arbetstagarsuppleanterna erhåller 23 000 kronor i arvode.

Val av revisor
Årsstämman beslutade om omval av revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025. Det noterades att Fredrik Göransson är huvudansvarig revisor.

Riktlinjer för ersättning till koncernledningen
Årsstämman godkände styrelsens förslag beträffande riktlinjer för ersättning till koncernledningen.

Ersättningsrapport
Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

Bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om förvärv och överlåtelse av egna aktier
Årsstämman godkände styrelsens förslag beträffande bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om förvärv och överlåtelse av egna aktier.

Långsiktigt aktiesparprogram
Årsstämman beslutade att inrätta ett långsiktigt incitamentsprogram i form av ett aktiesparprogram för ca sextio ledande befattningshavare och andra nyckelpersoner inom Bilia-koncernen.

För att kunna delta i programmet krävs att deltagaren bidragit med en privat investering genom förvärv av sparaktier. För varje sparaktie som innehas inom ramen för programmet kan deltagare få maximalt 4,5 prestationsaktier vederlagsfritt från Bilia förutsatt att av styrelsen fastställda mål avseende totalavkastning på Bilias aktier och ökad vinst per aktie uppfylls samt att målen för kundnöjdhet och jämställdhet infrias. Måluppfyllelse mäts dels genom årlig mätning och dels genom mätning för hela treårsperioden.

Tilldelning av prestationsaktier förutsätter att deltagaren behåller sina ursprungliga sparaktier från starten av programmet till och med dagen för offentliggörande av delårsrapporten för januari-mars 2027 och att deltagaren, med vissa undantag, fortfarande är anställd inom Bilia-koncernen. Det maximala antalet prestationsaktier som tilldelas inom ramen för Programmet uppgår till 271 800. Programmets huvudsakliga villkor framgår av styrelsens förslag som finns på www.bilia.com.

Årsstämman beslutade vidare att bolaget ska äga rätt att överlåta högst 271 800 egna aktier som Bilia tidigare förvärvat till deltagarna för att säkerställa leverans av prestationsaktier inom ramen för programmet.

Årsstämman beslutade vidare att bemyndiga styrelsen att under tiden fram till årsstämman 2025 besluta om överlåtelse av högst 76 100 egna aktier på Nasdaq Stockholm till ett pris som ligger inom det vid var tid registrerade kursintervallet, i syfte att täcka sociala avgifter för programmet.

Göteborg den 24 april 2024

Bilia AB (publ)